مقالات, مقالات علمی

بنتونیت چیست

بنتونیت چیست

بنتونیت چیست ؟

بنتونیت چیست ؟ اصطلاح بنتونیت برای رس در سال ۱۸۹۰ در توفت کرتاسه بالا در نزدیک فورت بنتون، مونتانا مورد استفاده قرار گرفت. سازنده اصلی، که عامل تعیین کننده در خواص رس است، مونتموریلونیت معدنی خاک رس است. این به نوبه خود نام خود را از سپرده در Montm. اصطلاح بنتونیت برای رس در سال ۱۸۹۰ در توفۀ کرتاسه بالای نزدیک فورت بنتون، وایومینگ استفاده شد. سازنده اصلی، که عامل تعیین کننده در خواص رس است، مونتموریلونیت معدنی خاک رس است. این به نوبه خود، نام خود را از سپرده در Montmorillon، در جنوب فرانسه می یابد.

بنتونیت خاک رس

بنتونیت خاک رس است که اغلب از تغییر خاکستر آتشفشانی تشکیل شده است، که عمدتا از مواد معدنی اسمیتتی، معمولا مونتموریلونیت تشکیل شده است. دیگر مواد معدنی گروه سمیتتیت عبارتند از هکتورت، سابونیت، بیلیتیت و غیر ترنیت. اسمکتیت ها مواد معدنی رس هستند، به عنوان مثال آنها از کریستال های فردی تشکیل شده اند که اکثر آنها در ابعاد بزرگ کمتر از ۲μm است. خود کریستالیتهای اسمکتیتی، مواد معدنی رسهای سه لایه هستند. آنها شامل دو لایه تترایگرادی و یک لایه هشت ضلعی هستند. در لایه های tetrahedral montmorillonite متشکل از [SiO4] – tetrahedrons [M (O5، OH)] – لایه هشت ضلعی (M = و عمدتا Al، Mg را پوشش می دهد، اما اغلب Fe نیز یافت می شود).

بنتونیت چیست؟

لایه سیلیکات دارای یک بار منفی منفی است که توسط یون های قابل تعویض در منطقه بین کریستالیت جبران می شود. شارژ بسیار ضعیف است زیرا کاتیون ها (در فرم طبیعی، بیشتر Ca2 +، Mg2 + یا یون Na +) می توانند در این منطقه با پوسته هیدرات آنها جذب شوند. میزان هیدراتاسیون باعث ایجاد تورم بین کریستالی می شود. بنتونیت ها بسته به ماهیت پیدایش آنها حاوی مواد معدنی فراوانی علاوه بر مونتموریلونیت هستند. این مواد معدنی ممکن است شامل کوارتز، فلدسپات، کلسیت و گچ باشد. حضور این مواد معدنی می تواند بر ارزش صنعتی سپرده تأثیر بگذارد و یا بسته به کاربرد آن کاهش یا افزایش یابد.

بنتونیت خواص قوی کلوئیدی را ارائه می دهد و حجم آن چندین بار در تماس با آب ایجاد می شود و یک مایع ژلاتین و چسبناک ایجاد می کند. خواص ویژه بنتونیت (هیدراتاسیون، تورم، جذب آب، ویسکوزیته، تیکستروپیک) باعث می شود که این مواد با ارزش برای طیف گسترده ای از کاربردها و کاربردها باشد.

محصولات ویوان :

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *