Uncategorized

جهاد کشاورزی مسوول نوسانات اخیر در بازار دان و مرغ؟؟؟؟

تنظیم بازار و توازن قیمت‌ها، به خصوص قیمت مرغ و تخم‌مرغ از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بوده است. حتی در مواردی مجلس شورای اسلامی برای غلبه بر این چالش وزارتخانه هایی مانند جهاد کشاورزی را فراخوانده تا با هم اندیشی راهبردی برای خروج از این چالش به وجود آید.

به گزارش ایانا، یکی از دلایل نوسان قیمت مرغ و تخم‌مرغ به خصوص در زمستان سال گذشته و پیامد آن، امسال شیوع آنفلونزای مرغی در بین مرغداران بود. شیوع عفونت فوق حاد پرندگان که سر از آمریکا، کره جنوبی، چین و استرالیا نیز درآورده بود و به شدت هم مسری است و مرغداری‌های کوچک و پراکنده تا شعاع چند کیلومتری را آلوده می‌کند و برای حفاظت و جلوگیری از شیوع بیماری لازم است تا همه پرندگان آلوده یا مشکوک به آلودگی امحاء می‌شوند. به همین دلیل مرغداری‌هایی که به توصیه دامپزشکی بها نداده و دست به مخفی کاری زده بودند  و در زمان شیوع جوجه‌ریزی کرده بودند و مشکوک به آلودگی بودند مجبور به امحاء شدند. نتیجه این اتفاق چیزی نبود جز اینکه استرس در بازار بوجود آمده و با هیاهو و شوکهای متقاضیان به یکباره قیمت تخم‌مرغ و پس از آن مرغ افزایش پیدا کند.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی همچون کشورهای توسعه یافته در حوزه دام و طیور  برای اعطای امتیاز مرغداری و جوجه‌کشی شیوه متمرکز است؛ تا هم رسیدگی به آن راحت‌تر باشد ، هم کنترل آن از جانب سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از نهادهای مسئول سریع‌تر باشد و هم در مقابل شیوع بیماریهای احتمالی مصون بمانند. اما به نظر در بسیاری از استان‌ها این شیوه رعایت نشد. یعنی برخی افراد حقیقی و حقوقی با شعار حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی منطقه های خود، با فشار، پروانه فعالیت مرغداری را به شکل موردی و پراکنده‌ گرفتند. همین موضوع باعث شد تا مرغداری‌های کوچک و پراکنده به دلیل عدم رعایت استانداردها و عدم توجه کارشناسی به هشدارها درگیر آلودگی آنفلونزای فوق حاد پرندگان شدند و تعداد زیادی پرنده از بین رفتند تا جایی که همین عاملی شد برای تاختن به وزارتخانه ای که در جلوی این فشار ها ایستادگی می کرد. در این میان و در این هیاهو البته که هیچ کس نگفت که مرغداری های استاندارد و بزرگ خاورمیانه که بسیاری از آنها در کشور مشغول فعالیت هستند هرگز آسیب ندیده و به دلیل رعایت نکات ایمنی اعلام شده از سوی دامپزشکی و توجه به استانداردها درگیر بیماری آنفولانزای مرغی نشدند .

این غفلت مرغداری ها باعث شد تا نمایندگان مجلس به موضوع وارد شوند و جالب اینجاست که نمایندگان شهرهای مختلف در مواجهه با آسیب هایی که دیده بودند، وزیر جهاد کشاورزی را بازخواست می کردند؛ فارغ از این که سیاست وزارت جهاد کشاورزی همیشه مشخص بوده است و همواره نیز برای گریز از این مشکلات سعی در اعطای مجوز مرغداری به صورت متمرکز داشته است تا امنیت بهداشتی طیور رعایت شود. هرچند که سازمان دامپزشکی طبق اسناد ارائه شده دلایل بیشتری را برای گستردگی خسارت مطرح می‌کند و آن را ناشی از پنهانکاری و اطلاع ندادن  مرغداری‌ها می‌داند.

از طرف دیگر کمبود مرغ و تخم‌مرغ را نمی‌توان برای بازار توضیح داد یا حل کرد. چرا که پاسخ ندادن به تقاضا فقط افزایش قیمت را در پی دارد و توان بخش‌های ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر جامعه با مشکل مواجه می‌شدند. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بخشی از نهاد مسئول بازار و تنطیم بازار در حوزه تعیین میزان و مقیاس کلی مصرف کشور، چاره‌ای جز واردات نداشت.

با این همه بازهم نمایندگان و دیگر مسئولان ذی‌ربط برای ساماندهی هر چه سریع‌تر بازار اصرار داشتند و وزارت جهاد کشاورزی را مسول چنین وضعیتی می‌دانستند بدون آنکه به این نکته اشاره کنند که طبق قانون جدید وزارت جهاد کشاورزی نهاد مسئول تنظیم بازار نیست! به نظر می‌رسد بیشتر افرادی که ایراداتی به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه می‌گیرند احتمالا به دنبال موقعیتی بهترند تا جوجه‌ها را زودتر از پاییز بشمارند و نتیجه بگیرند.
سناریوهای نقد در حوزه های اقتصادی گاهی به طنز شبیه می شود. در همه جای دنیا شیوع پدیده هایی نظیر آنفولانزای مرغی را در درجه نخست ناشی از عملکرد واحدهای مرغداری در تامین مختصات بهداشتی و عدم رعایت نکات ایمنی می دانند. فرآیندی که نهادهایی نظیر وزارت بهداشت نیز نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند اما در اینجا وقتی آنفولانزای مرغی بنا به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها توسط بخش خصوصی و پنهان کاری های برخی از آنها به دلیل کسب منافع و یا سود بیشتر با کوچ پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان رخ می دهد گروهی از منتقدین بدون هیچ منطق خاصی انگار تازه موقعیتی برای یورش به اتاق وزیر یافته باشند، تمام ارکان اجرایی را زیر پا می گذارند. رویکردی که برای وزیر جهاد کشاورزی بعد از ماجرای آنفولانزای مرغی پیش آمد جنسی از همین ماجرا داشت. آیا وزارت جهاد کشاورزی وقتی مسئولیت سنگین مشخص کردن نیاز های عمده کشور در مورد کالاهای اساسی را بر عهده دارد، باید پاسخگوی شکل گرفتن بیماری های دامی و طیوری هم باشد؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *