Uncategorized

بازار دام بوکان به علت شیوع تب برفکی تعطیل شد

 

بازار دام بوکان به علت شیوع تب برفکی تعطیل شد

مهاباد- ایرنا- رئیس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: به علت شیوع بیماری تب برفکی در منطقه، بازار میدان دواب و دام این شهرستان از روز/شنبه/ ۱۵ اردیبهشت ماه تا اطلاع بعدی تعطیل اعلام شد.
بازار دام بوکان به علت شیوع تب برفکی تعطیل شد.

 

بازار دام بوکان به علت شیوع تب برفکی تعطیل شد

 

اسماعیل محمدیانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام پیشگیرانه با توجه به تاثیر نقل و انتقال دام و میدان های دواب در شیوع این بیماری که به تلفات و تحمیل خسارت سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری منجر می شود، انجام شده است.
وی دامه داد: با این اقدام فرصت واکسینه کردن دام ها و جلوگیری از ورود دام های خارج از شهرستان میسر می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان اظهار کرد: وجود این بیماری در روزهای اخیر باعث به بار آمدن خسارت های جزئی به دامداران شهرستان بوکان شده است.

محمدیانی اضافه کرد: برای جلوگیری از گسترش بیماری و اپیدمی شدن آن تاکنون در فاز نخست ۹۲ درصد دام های سنگین که بالغ بر ۱۵ هزار و ۴۵۰ راس دام بوده، واکسینه شدند و فاز دوم آن نیز در سطح شهرستان آغاز شده است.
وی در خصوص واکسن دام های سبک اظهار کرد: بیش از ۱۱۰ هزار راس دام سبک طی سال جاری علیه تب برفکی در بوکان واکسینه شده اند.

به گزارش ایرنا، در بوکان ۱۶ هزار راس دام سنگین و حدود ۱۶۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) وجود دارد.

تب برفکی یا ‘بیماری دهان و پا’ (Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت ۲ تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند و ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند.

این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.
میدان دواب بوکان یکی از بزرگترین میدان های خرید و فروش دام سبک و سنگین در شمال غرب کشور است.

 

[button title=”سایر اخبار” link=”http://fa.en.vivan-co.com/category/news/” target=”_blank” align=”center” icon=”icon-globe” icon_position=”right” color=”red” font_color=”#fff” size=”4″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *