Uncategorized

لزوم بهبود کمی و کیفی شیر خام برای قطع وابستگی به واردات کره

برخی محصولات لبنی مانند کره با وجود دریافت ۶۵ میلیون یورو ارز دولتی از بیست و یکم فروردین ماه، گران شد که برخی کارشناسان دلیل آن را افزایش نرخ جهانی و هزینه تمام شده می دانند و از لزوم بهبود کمی و کیفی شیر خام برای قطع وابستگی در این زمینه سخن می گویند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دو هفته پیش رییس جمهوری به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی (با نرخ ۴۲۰۰ تومان) منتشر شود.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مطابق با کالاهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد، دهم تیرماه نخستین فهرست شامل واردکنندگان اقلام خوراکی همچون انواع حبوبات شامل عدس، لوبیا، نخود و لپه، گوشت، برنج و کره، دارو، ملزومات پزشکی، نهاده های بخش کشاورزی همچون کنجاله ذرت، سویا و ذرت و نیز کودهای شیمیایی، لوازم خانگی، تلفن همراه، کالای مرتبط با فناوری اطلاعات و کامپیوتر، تایر، کاغذ و غیره را منتشر کرد.
در این فهرست نام ۱۶ شرکت وارداتی کره با ارز دولتی آمده است که بیش از ۶۵ میلیون یورو گرفته اند.
بیشترین میزان ارز (۱۱میلیون و ۹۹۹ هزار و ۶۶۶ یورو) به شرکت بازرگانی موادغذایی شکلی تخصیص یافت.
در رده های بعدی ۱۰ میلیون و ۲۹۴ هزار یورو به شرکت الین شیمی، هفت میلیون و ۷۵۵ هزار یورو به شرکت لبنی پاستوریزه پاک (سهامی عام) و ۶ میلیون و ۶۵ هزار یورو به شرکت تولید فرآورده های لبنی کاله تعلق گرفت.
مصرف سالیانه کره در کشور حدود ۶۰ هزار تن است که نزدیک ۵۰ هزار تن آن از نیوزیلند و برخی کشورهای اروپایی مانند بلاروس تامین می شود.
در این پیوند، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده فرآورده های لبنی که نام آن در بهرست دریافت ارز دولتی برای واردات کرده است، گفت: اعمال تحریم های جدید علیه ایران، کمبود ارز در کشور و در نهایت تک نرخی شدن آن، قیمت بسیاری از محصولات مانند کره بیشتر شده است؛ زیرا بخش عمده این محصول از طریق واردات تامین می شود.
«غلامعلی سلیمانی» ادامه داد: در یک سال اخیر قیمت هر تن کره حدود ۶ هزار دلار بود اما با وجود شرایط خاص ارزی و افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل، قیمت فعلی کره در کشور ما پایین است.
به گفته وی، همچنین تحریم های جدید باعث می شود به ما کره نفروشند و ناچار شویم این محصول را از کشورهای واسطه خریداری کنیم.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه صادر کرد.

** به جای یارانه کره وارداتی، قیمت شیر به صرفه شود
این فعال بخش لبنی قیمت شیرخام تولیدی در کشور را پایین و غیرمنطقی دانست و گفت: نرخ شیرخام شامل چربی و پروتئین تولید داخل، یک سوم قیمت کره وارداتی است که باید مطابق نرخ های جهانی محاسبه شود.
سلیمانی براین باور است که دولت نباید برای کره وارداتی یارانه بپردازد بلکه باید قیمت شیر و چربی تولیدی داخل را افزایش دهد تا با به صرفه شدن تولید، دامداران برای تولید چربی و پروتئین بالا از علوفه مناسب استفاده کنند که این نیز نیازمند توجه دولت به زنجیره تولید از تامین علوفه دامی تا مصرف است.
وی ادامه داد: به طور حتم با افزایش منطقی نرخ شیرخام دامداران علاوه بر افزایش در تولید کیفیت را مورد توجه قرار می دهند که این امر برای صنعت لبنی نیز مهم است زیرا اکنون وزارت جهاد کشاورزی قیمت شیرخام را ۱۷۰۰ تومان محاسبه کرده است و کارخانه ما این محصول را ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان خریداری می کند؛ درحالی که نرخ شیرخام بیش از قیمت کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی است.
وی با بیان این که پایین بودن قیمت شیرخام به کاهش تولید منجر می شود افزود: شرکت ما روزانه یک هزار تن شیر کسری دارد که این امر به کاهش تولید ناشی از پایین بودن قیمت شیرخام می انجامد.
این تولید کننده فراورده های لبنی تاکید کرد اگر به قیمت شیرخام و علوفه دامی مورد نیاز در کشور توجه شود می توانیم شاهد تولید شیرخام با چربی ۳٫۵ تا ۳٫۷ درصد و پروتئین ۳٫۱ تا ۳٫۴ و حجم ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرمی باشیم که کره مورد نیاز کشور از این محل تامین شود و دیگر به واردات و خروج ارز از کشور نیازی نباشد.
وی کارخانه های فراورده های لبنی و دامداران را به هم وابسته دانست و افزود: کاهش تولید شیرخام به عنوان ماده اولیه تولید صنعت، می تواند به کارخانه های لبنی ضربه بزند و با کاهش تولید، قیمت محصولات لبنی نیز افزایش یابد.
«باید علاوه بر استفاده از گاوهای مولد در بخش دامپروری، قیمت شیرخام، چربی و پروتئین تولیدی کشور با قیمت بازارهای جهانی و منطقه مطابقت داشته باشد تا بتوانیم رقابت پذیر باشیم».
این تولید کننده فراوردهای لبنی افزود: باید با اعمال بهره بانکی، بیمه، تعرفه و یارانه مناسب، تولید و صادرات را رونق داد که این امر نیز نیازمند آموزش های لازم است به طور مثال در کشور ژاپن برای کار تولیدی وام بدون بهره می دهند.
وی ادامه داد: روسیه به شرکت من پیشنهاد کار در این کشور را داد؛ با این مزیت که بعد از سه سال ۲۵ درصد وام دریافتی بخشوده شود. سود وام های بخش تولید در امریکا ۰٫۲۵ درصد و ترکیه یک درصد است؛ در حالی که در کشور ما به ۲۴ درصد می رسد، پس نمی توانیم رقابت پذیر باشیم.

** ۱۰درصد زیان برای کره وارداتی
سلیمانی حداکثر سود واردکنندگان کره را یک تا پنج درصد عنوان کرد و گفت: نرخ ارز در ژانویه ۲۰۱۷ حدود ۳۷۵۰ تومان بود که کره با ارز آزاد وارد می شد و در ژانویه ۲۰۱۸ این قیمت به ۴۷۵۰ تومان رسید که ۱۰۰۰ تومان معادل ۲۵ درصد افزایش نرخ را نشان می دهد و اگرتولید کننده ای بهره بانکی ۸ درصدی داشته باشد بهره تولید در مجموع ۳۳ درصد می شود.
وی افزود: کره از زمان ثبت سفارش تا ورود و فروش و تبدیل به پول حداقل ۶ ماه زمان می برد پس بهره بانکی ۲٫۵ درصد را شامل می شود درحالیکه سود تولید یک تا ۵ درصد است و این موضوع ۱۰درصد زیان برای کره وارداتی را نشان می دهد اما برای تامین نیاز داخلی ناچار به تامین این محصول از طریق واردات هستیم.

** قیمت فرآورده های لبنی مشخص نیست
دبیر انجمن صنایع لبنی، در گفت و گو با ایرنا افزایش ۵۰ درصدی قیمت کره را رد کرد و گفت: افزایش قیمت کره و سایر فرآورده های لبنی به طور کارشناسی بررسی می شود.
«رضا باکری» افزود: هنوز این قیمت ها از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام نشده است.
طبق آخرین آمارهای سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور سالیانه بیش از ۴۵ هزار تن کره به ارزش حدود ۴٠٠ میلیون دلار وارد می شود و کمتر از یک ششم کره مورد نیاز کشور تولید داخلی است.
پارسال خط تولید کره لاکتیکی توسط یکی از شرکت های فرآورده لبنی با ظرفیت اسمی تولید سالیانه هفت هزارتن راه اندازی شد، همچنین مقرر شد یک شرکت فنلاندی فناوری هایی برای توسعه صنایع لبنی مانند تولید کره به ایران وارد کند.
اکنون سالانه نزدیک ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که سازمان مرکزی تعاون روستایی از سال ۱۳٩٣ در طرح خرید حمایتی و تنظیم بازار شیرخام نقش داشته است.
طبق آمارها در سه سال گذشته با اجرای طرح خرید حمایتی شیرخام از دامداران توسط دولت و صادرات شیرخشک و خامه ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شد.
همچنین سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳ درصد بود که با توجه به آمار گمرک، پارسال صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار بوده است.
صادرات پارسال صنایع غذایی کشور را یک میلیون و ۹۴۱ هزار تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار اعلام شد این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۷ درصد به لحاظ وزنی افزایش و حدود ۱٫۷ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافت.
لبنیات با صادرات حدود ۳۸۱ هزار تن به ارزش بیش از ۷۰۶ میلیون دلار سهمی حدود ۲۵ درصدی از صادرات صنایع غذایی کشور را داشت و پیشتاز صادرات در میان گروه های صنایع غذایی بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *