Uncategorized

طاعون نشخوارکنندگان هست، اما کنترل شده

با شروع فصل تابستان و شیوع بیماری‌های دامی مشترک با انسان سازمان دامپزشکی کشور اقداماتی را برای کنترل این بیماری‌ها انجام داده است. آنطور که رییس سازمان دامپزشکی کشور گفته بیماری طاعون نشخوار کنندگان یکی از مواردی است که دامپزشکی در طول دو سال گذشته توانسته اقداماتی مناسبی برای کنترل آن انجام دهد.

دکتر علیرضا رفیعی‌پور در توضیح این اقدامات می‌گوید: در طی دو سال گذشته با اقدامات دامپزشکی کاهش ۷۵ درصدی کانون‌های بیماری طاعون نشخوار کنندگان مواجه بودیم. در این دو سال توانستیم هم دام‌های بومی و هم دام‌های حیات وحش را تحت پوشش کامل واکسیناسیون قرار داده ایم

رفیعی‌پور درباره علل گسترش این بیماری ادامه می‌دهد: بر اثر خشکسالی گاهی حیوانات حیات وحش به سمت روستاها و مکان زندگی مردم پناه می‌آورند این باعث انتشار ویروس به بخشی از اهالی منطقه و دام های آنها می شود. یکی از عمده ترین دلایل درگیر شدن یک منطقه همین است. این بیماری از این جهت خطرناک است که سهولت انتشار دارد اما از طرفی با یک بار واکسیناسیون دام برای همیشه ایمن خواهد بود.

ویدرباره ابتلای چند راس حیوان در کرمان به این بیماری می‌گوید: تایید می‌کنم که چند راس از حیوانات حیات وحش در این نقطه مبتلا و تلف شدند. باید در نظر داشت که منطقه شرق کشور منطقه مبدا و ورود بیماری طاعون نشخوار کنندگان است و جزو کانون‌های اصلی بیماری‌های دامی محسوب می‌شود. با این حال در همین مناطق هم بین ۶۰ تا ۷۵ درصد طی سال ۹۵ تا ۹۶ کاهش ابتلا داشته‌ایم.

مدیر کل دامپزشکی کشور می‌گوید: با توجه به ایمنی که در حیات وحش و دامداری‌های روستایی ایجاد شده ما دیگر نگران این بیماری و کنترل آن نیستیم. سال گذشته ما سایت تولید واکسن برای این بیماری را راه اندازی کردیم تا بتوانیم سرتاسر کشور را تحت حمایت و ایمن سازی قرار دهیم.

به گفته دکتر رفیعی‌پور سال گذشته مناطقی از کشور درگیری این بیماری شد که نشان داد ویروس این بیماری علاوه بر کانون های پر خطر به دیگر مناطق هم رسیده است. سازمان دامپزشکی امیدوار است ازابتدای مرداد ماه تا پایان مهرماه طرح واکسیناسیون سرتاسری را در کشور اجرایی کند تا سال اینده نگرانی از بابت آلوده شدن کانون‌های جدید وجود نداشته باشد.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *