مقالات, مقالات پژوهشی ویوان, مقالات علمی

تاریخچه شناسایی آفلاتوکسین ها

گروه ویوان,زرین خاک قاین,آفلاتوکسین,پلت بایندر,خاک گربه,بنتونیت دام,مکمل بافری,توکسین بایندر,اکسید منیزیم,بنتونیت

تاریخچه شناسایی آفلاتوکسین ها

تاریخچه شناسایی آفلاتوکسی

تاریخچه شناسایی آفلاتوکسین ها

در سال ۱۹۵۹ یک واقعه منحصر به فرد به وقوع پیوست که موجب جلب توجه محققین زیادی به بررسی مایکوتوکسینها شد.

این مساله موجب بروز مرگ هزاران بوقلمون و سایر طیور در مزرعه ای در آنگلیای شرقی شد. به دلیل درگیری صنعت بوقلمون و صنعت تولید مکملهای غذایی طیور  با این مساله، تلاشهای زیادی در جهت شناسایی منشا بروز گسترده این بیماری(که در ابتدا به عنوان بیماری نامشخص بوقلمون نامیده شد) صورت گرفت. هر چند این نام دلالت بر بیماریهای نظیر عفونتهای ویروسی دارد، اما نشان داده شده است که این پرندگان توسط نوعی سم موجود در بادام زمینی آسیاب شده مورد استفاده در تولید مکمل پروتئینی خوراک طیور مسموم شده اند. این ماده سمی که آفلاتوکسین نامیده شد زیر نور ماوراء بنفش خاصیت فلئورسنس دارد.

اکنون می دانیم که مایکوتوکسین ها، که آفلاتوکسین نیز یکی از آنهاست، متابولیتهای ثانویه قارچی هستند که در ارگانیسم های عالی ایجاد مسمومیت کرده و توسط بیش از یکصد گونه قارچی تولید می شوند(برون، ۱۹۹۶).

آلودگی مواد غذایی توسط قارچهای مختلف مساله ای مهم در سراسر جهان می باشد و حدود ۲۵ درصد از محصولات زراعی در سرتاسر جهان،  در معرض آلودگی به مایکوتوکسین ها قرار می گیرند(سازمان غذا و دارو، ۲۰۰۰).

با توجه به اینکه بخش نسبتا عمده­ای از خوراک انسان و دام از غلات، دانه های روغنی و فرآورده های آنها تشکیل می شود.، خوراک دام آلوده به مایکوتوکسین ها می تواند اثرات نامطلوبی در دام، طیور و مصرف کنندگان سراسر جهان و در نهایت اقتصاد کشور های را در پی داشته باشد. مایکوتوکسین ها با آلوده کردن خوراک منجر به مسمومیت در انسان و حیوانات می شوند، در میان سموم قارچی، آفلاتوکسین(AF) از سمی ترین مایکوتوکسین هاست و توسط دو گونه قارچی آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس تولید می شود.

تا کنون ۱۸ ترکیب مختلف از آفلاتوکسین ها شناسایی شده اند ولی اکثرا چهار نوع آنها در طبیعت یافت می شوند  که عبارتند از AFB1, AFB2, AFG1, AFG2 . آفلاتوکسین B1 به عنوان قوی ترین ترکیب سرطان زای طبیعی شناخته می شود._مک لین و دیوتن، ۱۹۹۵).

اکنون مشخص شده است که تولید آفلاتوکسین ها تنها به طور ساده یک مساله ناشی از نگهداری نامناسب نیست و این ترکیبات در مرحله قبل از برداشت و در محصولات در حال رشد در مزرعه نیز تولید می شوند. گونه های قارچ آسپرژیلوس می توانند.با گیاهان رابطه پارازیتی برقرار کرده و زمانی که گیاه تحت تنش قرار می گیرد، مانند شرایط خشکسالی،  مقدار قابل توجهی آفلاتوکسین تولید کنند.

یکی از خواص سموم آفلاتوکسین، خاصیت تجمعی آنهاست. در نتیجه فردی که در فواصل طولانی مدت مقدار کمی آفلاتوکسین  را دریافت می کند، پس از مدتی به عوارض تجمعی آن دچار می شود. در سرطان زایی نیز بیشترین خطر آفلاتوکسین متوجه سلولهای کبد است و غلظت آفلاتوکسین در بافت کبد، چندین برابر سایر بافتهاست. واکنش به آفلاتوکسین در حیوانات به گونه، سن، و جنسیت بستگی دارد. عموما نرها حساسیت بیشتری نسبت به ماده ها دارند. برخی حیوانات نظیر جوجه اردک و سگ بالغ به مسمویت حاد با آفلاتوکسین فوق العاده حساس هستند اما موش صحرایی و موش خانگی بالغ حساسیت کمتری به آفلاتوکسین دارند

زمانی که دام شیرده با جیره ی آلوده ی به آفلاتوکسین تغذیه شود، آفلاتوکسین M1 که از مشتقات  هیدروکسیله آفلاتوکسین B1 است، در شیر ترشح خواهد شد. این سم، بر اثر پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون محصولات لبنی از بین نمی رود. این سم به فرآورده های لبنی مختلف منتقل شده و سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد. از این رو کنترل مایکوتوکسین ها، به ویژه آفلاتوکسین در خوراک حائز اهمیت است.

یکی از روشهای کننترل موثر اثرات آفلاتوکسین بر سلامت دام و طیور، استفاده از جاذب سموم است. در حال حاضر محصولات مختلفی در بازار به عنوان توکسین بایندر عرضه  می شوند که کارایی یکسانی در جذب سموم قارچی ندارند.

شرکت دانش بنیان ویوان پس از سالها تحقیقات علمی و تجربه عملی در زمینه جاذبهای سموم قارچی، موفق به تولید توکسین بایندرهای مختلف چند جزیی و تک جزیی گردیده است. زرین بایندر به عنوان یک توکسین بایندر معدنی، عملکرد موفقی در کنترل آفلاتوکسینها و کاهش انتقال این سموم از خوراک به شیر، گوشت و سایر محصولات دامی  میگردد. هم چنین این شرکت برای اولین بار در کشور موفق به تولید  توکسین بایندر با نام تجاری مگنوتوکس  و دریافت تاییدیه سازمان دامپزشکی کشور گردید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مگنوتوکس اینجا کلیک کنید

جهت دریافت اطلاع بیشتر در مورد توکسین بایندر معدنی زرین بایندر اینجا را کلیک کنید.

محصولات ویوان:

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *