عمومی

مصاحبه اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد با مدیر عامل شرکت دانش بنیان ویوان

گفتگو با احسان میرزاده، کارآفرین و محقق حوزه مدیریت و بازاریابی:

کسب و کارهایی که در دوره رکود بر فعالیت های بازاریابی تمرکز کنند در دوره ی رونق موفق تر خواهند بود.

مصاحبه مهندس احسان میرزاده با روزنامه دنیای اقتصاد

 
به گزارش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد در نمایشگاه صنعت دام و طیور و تجهیزات وابسته در مشهد، یک شرکت دانش‌بنیان در یک اقدام جالب کمپین نوآورانه ای اجرا کرده و با ساخت یک المان و سازه، اهمیت محافظت از دام و طیور و نقش آن در زنجیره غذایی انسان‌ها را به نمایش گذاشته است.
در همین خصوص احسان میرزاده، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ارزیابی این دوره نمایشگاه دام و طیور مشهد تصریح کرد:
این نمایشگاه‌ها و رویدادها اهمیت زیادی دارد. برای ما که در بخش بازاریابی صنعتی فعالیت داریم، اهمیت این نمایشگاه‌ها دوچندان است. حضور در این رویدادها موجب افزایش ارتباط مستقیم با بازار هدف‌مان می‌شود. در شرایط کنونی و مشکلات موجود در کشور و همچنین رکود فضای کسب و کار، شاید بسیاری از فعالان اقتصادی آن رغبت همیشگی را برای حضور در چنین نمایشگاه‌هایی را نداشته باشند. با این حال زمانی که کسب و کارها در رکود هستند، باید فعالیت‌های بازاریابی شدت پیدا کنند. معمولا در زمان رونق بازار چنین فعالیت‌هایی از اهمیت کمتری برخوردارهستند.
وی افزود در حال حاضر فضای کسب و کار وضعیت روشنی ندارد ومهم‌ترین عنصری که در این فضا فعالان اقتصادی را تحت فشار قرارداده، ابهام است. برای یک فعال اقتصادی خیلی مهم است که بداند در فضای اقتصادی قرار است چه اتفاقی رخ دهد تا بتواند مطابق آن برنامه‌ریزی کند ولی در فضای ابهام خیلی نمی‌توان این برنامه را دقیق پیش برد.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویوان بیان کرد: دوره‌های رونق و رکود تکرار می‌شود و زمانی هم این رکود خاتمه پیدا می‌کند. شرکت‌هایی که در دوره رکود بتوانند بیشتر بر فعالیت‌های بازاریابی تمرکز کنند، در دوره رونق موفق‌تر خواهند بود.
میرزاده در ادامه به تشریح هدف از ساخت این المان پرداخت و گفت: علیرغم تمام این مشکلات ، شرکت دانش بنیان ویوان همواره تلاش نموده با نگاه علمی به کلیه جوانب کسب و کار خود، در بخش های مختلف مانند بخش تولید، نیروی انسانی و… در فعالیت های بازاریابی و تبلیغات خود نیز نگاه علمی و حرفه ای داشته باشد در این راستا پس از ماه ها مطالعه و بررسی، این اِلمان ایده پردازی گردید و به دست یکی از برترین مجسمه سازان کشور ساخته و نقش نگاری آن نیز توسط یکی از اساتید دانشکده هنر طراحی و اجرا گردیده است و هدف از ساخت این اِلمان و سازه نشان دادن اهمیت موضوع حفاظت از دام و طیور در برابر آلودگی ها و سموم قارچی و نقش موثر افزودنی های خوراک دام و طیور در مقابله با این آلودگی ها می باشد.
وی با اشاره به اینکه صنعت دام و طیور از صنایع استراتژیک و از نیازهای استقلال هر کشوری است، گفت: این صنعت در کشور ما بعد از نفت بیشترین گردش مالی را دارد و از این جهت اهمیت آن بالاست. ماموریت مهم تامین غذای جامعه و امنیت آن نیز بر عهده این صنعت است. مهم‌ترین بخش هزینه‌ها در این صنعت مربوط به اقلام خوراکی است. حدود ۷۵ درصد بهای تمام شده شیر و گوشت متاثر از خوراک دام است. اگر این محصولات در داخل تولید شود، بر کاهش قیمت شیر و گوشت اثرگذار خواهد بود.
میرزاده عنوان کرد: صنعت دام و طیور در کشور ما به نوعی صنعتی مونتاژ است. در واقع ما نژادهای اصیل، تجهیزات و خوراک آن را از خارج وارد می‌کنیم و به تولید ادامه می‌دهیم. به همین دلیل است که باید روی این صنعت کار شود.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویوان با اشاره به اینکه مجموعه «ویوان» یک شرکت دانش‌بنیان است، اظهار کرد: این شرکت ۱۳ سال است که فعالیت خود را  آغاز کرده و ماموریت آن کمک به سلامتی جامعه و تامین غذای سالم برای انسان‌هاست. تلاش ما این است که این ماموریت که به نفع جامعه بوده را پیش بریم و صرفا کسب سود مدنظر ما نباشد. محصولاتی که این شرکت تولید می‌کند، افزودنی‌های خوراک دام و طیور است که در زنجیره غذایی انسان نیز اهمیت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه این محصولات در دو بخش تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: یک بخش از این تولیدات ما مربوط به محصولات ضدقارچ و سموم قارچی است که موجب جلوگیری از فعالیت و نابودی سموم موجود در خوراک دام و همچنین مانع از انتقال آن به انسان می‌شود. ما به عنوان نخستین شرکت در ایران توانسته‌ایم این محصول را تولید کرده و مجوز آن را دریافت کنیم.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویوان خاطرنشان کرد: بخش دیگری از تولیدات ما مربوط به سودآوری واحدهای پرورش دام و طیور است. در واقع این محصولات موجب افزایش چربی شیر، کیفیت گوشت و… شده و در نهایت سودآوری بیشتر واحدهای پرورش دام و طیور را در پی دارد. در این مسیر تلاش ما تولید محصولات بر پایه تحقیقات علمی است. این نگاه تنها محدود به حوزه تولید نیست بلکه رویکرد ما به همه فرایندهای شرکت همین است.
میرزاده با اشاره به مسائل کار در فضای کسب و کار کنونی کشور تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در فضای کسب و کار، سنتی بودن این فضاست. البته این وضعیت در همه صنایع کشور دیده نمی‌شود. به همین جهت ما تلاش کرده‌ایم به همه بخش‌های مربوط به کسب و کار خود دید علمی داشته باشیم. در واقع ما طبق تحقیقات بازار نیازسنجی می‌کنیم و بر همین اساس تولیدات خود را پیش می‌بریم.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویوان تاکید کرد: پیش‌تر این محصولات وارداتی بود و به جهت تحریم‌ها و مسائل مرتبط با نرخ ارز، محدودیت‌هایی برای واردات آن به وجود آمد. تولید این محصولات در کشور موجب شد که نیاز ما به واردات از بین رفته و از خروج ارز نیز جلوگیری شود. البته برخی از مواد اولیه تولیدات ما نیز وارداتی است چون تکنولوژی بالایی را می‌طلبد. با این حال محصولات داخلی تا ۵۰ درصد قیمتی پایین‌تر از نمونه های خارجی دارد. این مجموعه با تکیه به تولیدات خود توانسته اشتغال زیادی نیز ایجاد کند. همچنین طبق تحقیقات، محصولات داخلی، همان اثر نمونه‌های خارجی را نیز داشته است.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویوان اضافه کرد: ما در حوزه کشورهای CIS نماینده داریم و اقداماتی جهت صادرات محصولات خود انجام داده‌ایم. فضای داخلی کشور فضای بزرگی است و اولویت ما تامین کسب و کارهای داخل کشور است. خوشبختانه با توجه به ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد، در داخل موفق بوده‌ایم.
 
جهت دانلود این شماره از روزنامه دنیای اقتصاد اینجا کلیک کنید

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *